Mit nye drivhus

Mit nye drivhus
Mit private paradis

søndag den 11. marts 2012

Endnu et mantra

Hvert år går turen til Italien. Bilen pakkes med forventningsfulde børn, som på hele turen diskuterer hvad den første is med tre kugler skal være. Der flyder navne som stracciatella, banane, limone, fragola, frutti di bosco og nocciola gennem luften :o) Der bliver øvet på Ciao og Grazie, så de er klar til ismanden, når han futter forbi på vejen langs med stranden :o) Alt imens jeg sidder på forsædet og nyder pladsen. Både fordi jeg har mit eget sæde, men mest af alt fordi katastrofen ikke er indtruffet på det tidspunkt. Men....sædvanen tro lurer den lige om hjørnet.

Vel ankommet pakkes der ud og vi kører til den store Eurospar, for at fylde bilen. Afsted går det på de små veje mellem nerier og oliventræer. Luften er mættet af duftende planter og jeg snuser det hele ind i dybe åndredrag. Pulsen er helt nede, alverdens stress er glemt. Sikke en lyksalighed. Og lige der - midt i alt min ophøjede ro - kører vi forbi den første planteskole..........YAK!!!

Så kan jeg lige så godt starte mantraet: Jeg skal ikke have nogen planter med hjem!!! Og det holder så lige rundt regnet i to nano-sekunder. For inden min mand får set sig om, støver jeg rundt på planteskolerne og hiver planter med hjem. Mest Agapanthus, fordi de koster en brøkdel af den danske pris, men også oliven, citron og bougainvillea :o) Sidstnævnte kom med hjem fordi min mor og svigerinde købte en og skamferede den for at pynte altanen til vores bryllup dernede :o) Dagen efter fik jeg så udleveret de sørgelige rester, men med hjem skulle den. Nu står den så fint herhjemme :o) Men den værste udfordring var den Bignone, som de har alle vegne. Fuldkommen uforskammet fantastisk slyngplante, som desværre kun kunne fåes i to meters højde. Hvad gør man så??? Man får da bare værtens mor til at udlevere en stikling :o)) Jamen altså, hvor svært kan det være :o)) Indtil videre har denne skønhed stået i en potte. Jeg er ikke sikker på den er hårdfør i Danmark. Jeg er heller ikke helt sikker på at det er den som hedder Campsis radicans, for der er naturligvis intet navn på denne, andet end det italienske Bignone :o) Men smuk er den og meget værdsat her på matriklen. Nå, men som i sikkert har gættet foregår turene hjem fra Italien i krumbøjet stilling på forsædet, med planter mellem benene og på skødet. Men med hjem skal de, om jeg så skal knække på midten :o)

13 kommentarer:

  1. Mon ikke det er sådan en trompetblomst som vi købte for mange år siden i Spanien. Hvis det er det er den hårdfør - vores lever da endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Det kunne det sagtens være - det er jo nogenlunde samme breddegradder. Står jeres udenfor?

      Slet
  2. Åh puha troede det var en helt stor katastrofe du var ude for......hi hi den her kan du jo sagtens klare. Skøn blomst. Men kender det godt, hvis vi ingen planter skal have med hjem fra en tur, så fordrer det altså, at vi overhovedet ikke kommer forbi noget, der bare ligner.

    Ha´ en rigtig dejlig uge

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise Lotte

      Nej, jeg burde konsekvent blive kørt rundt med skyklapper for. Jeg kan nærmest lugte planteskoler på miles afstand og hvis jeg først får opsnappet at der er en i nærheden får familien ingen ro før jeg har støvet den igennem.

      Slet
  3. Haha kan lige se bilen for mig, hvor der stikker planter og stiklinger ud alle vegne :0)

    Tænk engang hvor meget der kan stoppes i en campingvogn!!! Bare en tanke...

    Kh Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Shhh, Marlene, ikke friste!!! Udfordringen er jo at jeg kan købe planter for alle de penge sådan en koster og så kan du nok regne ud hvad der sker :o)Men du har nu ret. Store planter......med store lækre krukker.....ja, i sommers var jeg skam også ved at købe fliser til en ny terrasse dernede....de kan måske også komme ind i sådan en og med nordpå? :o)) Hmmm.....

      Slet
  4. Herlig historie, og der er jo ikke langt hjem fra Italien, så ingen grund til at pive der... he-he...
    Den er rigtig smuk din slyngplante, selvfølgelig skulle den (og mange andre) da med hjem :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Nej, det er lige rundt om hjørnet, Italien, så ingen grund til ikke at fouragere når nu man er der :o))

      Slet
  5. Det var en munter ferieberetning og ja sådan går det .... har man sagt A må man også sige B.
    Vi er sikkert mange, der godt kan forstå, at du lader dig friste..
    Det sidste i din fortælling sidder på min nethinde nu. Tak for grinet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Selv tak :o) Ja, jeg tilhører ikke de laveste i befolkningen, så der skal bukkes godt sammen i alle leddene :o)

      Slet
  6. Det lyder meget som vores ferier i Sydfrankrig, i år skal vi ikke have nogen planter med hjem.......nå ja altså lige bortset fra denne lille nerie, nektarintræ....og en havevase. Nå ja og et par kasser vin, havehandsker etc.
    God aften.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik

      Yes yes, fuldkommen samme billede her :o)

      Slet
  7. hø hø - hvad mon der kommer med hjem næste gang......måske skulle du flyve, det sætter visse begrænsninger.

    SvarSlet