Mit nye drivhus

Mit nye drivhus
Mit private paradis

onsdag den 21. december 2011

Skovbed i hvidt


I foråret var det tid til at anlægge et hvidt bed. Udover det lilla, med gule og orange toner, havde jeg også planlagt et andet bed, i udkanten af min store rødbøg. Det er det eneste store træ vi har i vores have og under det er der den skønneste flimrende skygge. Men der manglede noget, for at det kunne blive til en lille hule. Jeg havde sammensat et udvalg af planter, som jeg skulle bruge. Pulmonaria "Sissinghurst white", Hvid violfrøstjerne, Kærmindesøster "Jack Frost" og flere andre. Således rustet drog jeg afsted til det største havecenter her i nærheden, blot for at lure lidt på sagerne. Der stod jeg så, bevæbnet med min fine seddel. Hvad kunne jeg finde?? Intet. Ikke en eneste plante af dem jeg skulle bruge. Jo, de havde da lungeurt, men ikke lige den slags. De havde også kærmindesøster.....men ikke lige den slags.....og sådan fortsatte det hele vejen gennem min liste. Jeg ved godt at jeg er oprigtig interesseret i planter og at rigtig mange andre syntes at lungeurt er lungeurt. Det forklarer også den store mængde biler som er der i weekenden. De fleste er ikke lige så passionerede som jeg er. Da jeg gik derfra kørte jeg direkte op til min planteprinsesse, som har den skønneste lille planteskole. Hun havde noget af det jeg skulle bruge og det hun ikke havde hjemme, fik jeg indenfor få dage fra hendes staudegartner. Fantastisk. Hun har nu også altid sat en ære i ikke alene at have mainstream, men også sørge for hendes mere kræsne kunder. Jeg ville ønske at flere fik øjnene op for hendes slags og de små staudegartnerier rundt omkring, for det er der alt guldet ligger. Ikke i de store plantesupermarkeder....for det er jo hvad de er....med kæmpe potter af "ready-to-use" stauder. Jeg tror simpelthen at familien Danmark har set for mange hokus-programmer, når de slæber alle de store potter hjem. Det gælder jo ikke om at få en have på fem minutter, men at plante noget og se det udvikle sig. Netop de små steder finder man de mest guddommelige varianter af stauder og ikke bare allemandseje. Det er netop derfra man glad hjemfører en lille potte med en helt speciel staude, som hjemme i bedet vokser sig stor og stærk til ens dybe forundring. Et sandt mirakel. Jeg gad godt at flere handlede hos de små, så de kunne trives og blive bevaret. Hvis vi kun har de store dør mangfoldigheden i haven og så er lungeurt......bare lungeurt..... Hvad syntes i?

5 kommentarer:

  1. Jamen, du har jo helt ret, og jeg er da glad for, du tager emnet op.

    Branchen er uden tvivl hårdt ramt, og flere og flere vælger at sætte priserne helt, helt ned (og glemmer måske, at der er noget, som hedder moms og skat), hvilket betyder, at flere må lukke - og når de billige så finder ud af, at det måske ikke var så god en forretning alligevel, så lukker de (har set det flere gange), og til sidst er der ingen tilbage - hverken de helt billige eller de med normalpriser.

    Jeg tror bare, de færreste tænker så langt, hvis jeg skal være helt ærlig. Og det er også forståeligt.

    Håber, du og din familie får en rigtig glædelig jul :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  2. Hej Marlene

    Ja, du er jo i branchen og kan se noget af det som knap så smarte personer udøver. Jeg syntes bare det er en udvikling som på en eller anden måde bør vendes. Jeg mener, hvis nu folk også var kvalitetsbevidste når de købte planter - og måske også lidt kræsne, så ville der jo være nogle steder rundt omkring, som ville få bedre omsætning end de har i dag. Jeg er ikke tilhænger af at man kan få alt et sted. Jeg vil meget hellere rundt omkring for at finde det og så til gengæld få det helt rigtige. Jeg handler primært hos min lokale planteprinsesse, både fordi jeg altid får sunde ting som er klar til vores klima, men også fordi både hun og hendes mand er fagfolk og ved hvad de snakker om. Man får altid lidt ekstra med oppe hos dem. Og så handler jeg jo også hos dig, ved det, fordi du har de mest fantastiske stauder. Herudover er det hyggeligt, for hos dig får man jo også lige lidt mere med, bare sådan uden videre. Måske handler det om at vi som mennesker skal sætte tempoet ned, for ellers går vi glip af alt det gode - blandt andet de små stauder i 9 cm. potter, som bliver kæmpestore hjemme i bedet :o)

    KH Lene

    SvarSlet
  3. Tak for dit lange svar :-)

    Jamen, du har helt ret. Vi har dog også større potter i sortimentet, og specielt til plantemarkeder og udstillinger kan vi godt have større potter med, da det syner af mere og måske også præsenterer planten bedre. Men det er bestemt ikke det bedste med store potter - og slet ikke hvis man planter i efteråret, da de lettere fryser væk end planterne i 9 cm potter.

    Jeg har også tilføjet dig min blogliste - det plejer at gå ret stærkt med at få folk ind på bloggen, når først man er på bloglister, så du får nok snart mange besøg herinde :-)

    Rigtig, rigtig glædelig jul - glæder mig til, vi ses i det nye år.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  4. mojn Lavendelpige

    Jeg hopper lige med som fast læser på din blog..

    glædelig jul ;)

    SvarSlet
  5. Hej Tim

    Velkommen til og glædelig "bagh"jul til dig :O)

    SvarSlet