Mit nye drivhus

Mit nye drivhus
Mit private paradis

torsdag den 19. januar 2012

Suk hjerte, brist ikke..

Jeg var til foredrag i går. I Køge. Med Marie-Louise fra den frodige have......SUK!! TO timer sprængfyldt med guddommelige planter og billeder....mundvand i stride strømme...efterfulgt af en ubændig trang til at iføre sig pandelampe og en skovl og begynde at grave fra en ende af...SUK!! Når jeg ser så megen skønhed og frodighed er mit hjerte lige ved at briste. Det er præcis det jeg drømmer om. Denne her vilde, frodige, jeg-såede-da-lige-mig-selv fornemmelse jeg får i maven når jeg ser billederne. Selvom jeg godt ved der ligger arbejde og mange tanker bag, så er resultatet så gennemført "uplanlagt", at jeg er stensikker på de højere magter har haft en finger med i spillet ...... eller de små usynlige havealfer eller Marie-Louise samt bedre halvdel, men det er vist da også det samme som de små alfer :o) Det bliver en LAAAANG weekend. Det eneste lyspunkt er den Prunus Subhirtella "Autumnalis", som stod og blomstrede så flot på planteskolen. Jeg har nu fået bekræftet at det var den Marie-Louise viste i går. Jeg tror dog den jeg så i dag var den rosa udgave. Den var noget så yndig. Så på ønskelisten med den. Der skal SÅ meget ske noget i min have. Se bare motorvejen på billedet! Den skal brydes og det kan kun gå for langsomt.

8 kommentarer:

  1. Jeg har også været til nogle af hendes foredrag, og den vilde stil tiltaler også mig meget. Min have er i en løbende tilpasnings process, for min have SKAL være vild og spændende, en process som nok kan tage nogle år inden den er der hvor jeg vil have den..
    snart go' weekend..

    SvarSlet
  2. Det er sådan nogle indlæg der er sjove at læse... som du dog kan sige det ;o)
    Det er farligt med al den inspiration, for ja man kan næsten ikke vente med at komme igang :o)
    Og så slog det mig lige, at den 'motorvej' du har... sådan en har jeg også... puha jeg skal vist også ha gang i en plan hvad det angår ;o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  3. Jeg genkender også det med lige linier i haven. Før jeg fik den store blomsterhave-interesse, så var det min mand der "styrede" og han kan lide lige linier til græsslåmaskinen. Nu kommer så hans frække kone med sin lille spade og er begyndt at lave dejlige buede kanter på bedene :o). Man er jo også nødt til at udvide bedene når man får så meget inspiration fra andre haveblogs, bøger, havebesøg og foredrag - kender du det ?

    SvarSlet
  4. Tim:

    Det kender jeg så godt. Der kommer også til at gå år hjemme hos os.

    Møllebakkehaven: Hvad sker der lige med de motoveje. Det er som om ALLE parcelhushaver med respekt for sig selv har sådan en. Den skal bare væk!! Vi må have en plan :o))

    Berit: Ja, det er utroligt med de mænd. Det er bare det FØRSTE min mand siger når jeg laver nye bede - "det bliver bare helt umuligt at slå græs". Så det....stopper mig slet ikke. Når alt græsset er væk, skal det jo ikke slås! Det er da totalt indlysende :o)De der foredrag, bøger, blogs med mere er bare en fryd og en fest. Dejlig meget inspiratiion :o))

    SvarSlet
  5. Der er ikke noget som en tur ud i den endeløse verden af haveinspiration, jeg tror dog det er meget vigtigt at man også holder en stram linie og går sig klart hvilken haveform der tiltaler ens evner og ikke mindst tid samt det hus haven skal spille op med og fremhæve. Jeg selv bryder med det sidste princip, mine haveønsker og drømme harmonerer slet ikke med det hus vi bor i....Det er jo desværrre det mere jordnære forhold. Økonomi der bestemmer måske mest, men dette skal jo ikke bestemme det hele. Velkommen i min franske have, jeg arbejder faktisk på endnu en havebænk i samme stil som den grønne jeg allerede har lavet, flere billeder kommer op senere.
    Henrik

    SvarSlet
  6. Hej Henrik
    Velkommen til. Jeg forsøger til dels at holde mig til husets stil - dødelig parcel : o) Vi har skilt os af med den smedejernslåge som slet ikke passede til huset og jeg skal ikke have nogen piedestaler. Jeg har nu brugt weekenden til at tegne videre på min haveplan, så i morgen skal jeg ud og mærke af. Tror måske jeg endelig har knækket koden. Det lyder godt med dine bænke. Du er godt nok ferm på fingrene : o ))

    SvarSlet
  7. Jeg ville SÅ gerne have været med til det foredrag, men havde en anden aftale - POKKERS!
    Jeg må holde bedre øje næste gang Marie-Louise kommer til Køge,så jeg ikke får lavet andre aftaler.
    Glæder mig til at se hvad det ender med i din have.
    Jeg synes nu ikke din "motorvej" er så dårlig endda. Den giver jo et langt, flot kig!

    SvarSlet
  8. Hej Lene

    Sådan har jeg ikke lige tænkt over det, altså det med kigget :o) Det var virkelig et godt foredrag :o) Jeg blev "gen-inspireret", for jeg har set Marie-Louises have i sommers. Jeg har faktisk lige i dag plantet en opstammet Oktoberkirsebær lige ved de roser du kan se til højre i billedet.(Det var også en Marie-Louise viste i onsdags)Meningen er at bedet skal have en halvcirkel-form ud i græsset og træet skal være med til at skabe noget højde, men ikke for meget, så der skal beskæres flittigt. Er det mon en dårlig ide med træet lige der, henset til det lange kig?

    SvarSlet